11/17/2010

Reiseskildring #1 Gnosis - Del 2. Læremesteren

So whoever learns these things and becomes acquainted with all the angels and the causes of their existence - such a person becomes invisible and incomprehensible to all angels and authorities ... And few people can know these things - only one in a thousand, and two in ten thousand ... One is wholly forbidden to reveal their mysteries; rather, one must keep them secret in silence.

Fra 'The Gnostic Scriptures' sitert i 'Understanding Religion' (2008) av Moojan Momen

Vel, det tok litt tid fra innlegg til innlegg, men jeg har faktisk lært litt om gnosis og gnostisisme.

'Undestanding Religion - A Thematic Approach' av Moojan Momen lister tidlig i verket opp forskjellige former en religiøs bevegelse kan ta, og store deler av denne bloggposten blir i praksis avskrift av Momen sin (geniale) bok. Her er former vi kjenner fra kristendommen, som evangelisme, og monastisisme (ikke 100% sikker på fornorskingen der, ordet omhandler klostertilværelsen som en religiøs form). Gnostisisme er kun en av disse formene, og er i større grad utbredt i østlige religiøse tradisjoner. Det sentrale kjennetegnet ved en gnostisk religiøs tradisjon er et personlig læremester-elev forhold, der den religiøse innsikten blir overlevert direkte til én elev eller i noen tilfeller en liten gruppe. Det er et bilde vi kanskje kjenner aller best fra tibetansk buddhisme, men også utbredt innen islam. De gnostiske retningenes hovedtanke er at disse få utvalgte skal få spesiell tilgang til esoterisk (indre) kunnskap til religionens tekster eller ritualer. Et annet sentralt poeng er at gnostiske grupperinger skjelden er interessert i å øke sitt antall i særlig grad, der hvor andre religiøse grupper ser styrke i tall ser gnostikerne at kunnskapens unikhet, det at bare en liten gruppe har oppnådd den, bare øker dens verdi.



De fleste gnostiske tradisjoner ser religiøs innsikt som en prosess, en spirituell reise. Genuin innsikt av verdi krever arbeid, og kan i tilegg kun gis gjennom personlig kontakt med andre som allerede har fullført reisen, ikke gjennom studier av skriften, selv om skriften selvfølgelig er meget sentral. Boken går videre og lister noen sentrale gnostiske tradisjoner innen verdensreligionene, Kabbalah i jødedommen og Catharene i kristendommen (Dette var gruppen 'Hellig Blod Hellig Gral' nevnte). Boken nevner også at gnostiske tradisjoner i vesten kan gå langt utenfor "grunnmaterialet" og nevner grupper som rosicrucierne og scientelogikirken som videre eksempler på kristne gnostiske grupper som har tøyd strikken veldig langt. Personlig kjenner jeg ikke til noen kristne røtter i scientologikirken, men disse vil kanskje bli innlysende ettersom jeg utforsker stoffet videre.


De religiøse formene utelukker ikke hverandre. Buddhisme tar som regel både en gnostisk og en monastisk form, Shi'i tradisjonen innen Islam har både Gnostiske og Mystiske aspekter. Jeg bør vel ta opp mystisisme som en religiøs retning ved en senere anledning, men den baserer seg på å oppnå andre sinnstilstander som en vei til religiøs innsikt, f.eks meditasjon eller rituell dans, eller et fjell av andre metoder. Gnostisisme og Mystisisme opptrer veldig ofte i tandem, spesiellt vestlige gnostiske samfunn.

Dette har gitt meg et bedre grep om hva religionsvitenskapen mener om gnostisisme som form, men dersom man leser wikipedia-artikkelen om emnet ser man at forfatteren(e) der har et fullstendig annet syn, der de betrakter gnostisisme som en i utgangspunktet kristen tradisjon der grupperinger velger å definere Guds natur eller Jesus' rolle i menneskets frelse på vidt forskjellige måter enn den forkynnet av de katolske og protestantiske kirkene. Jeg skal også ta en titt på hva de alternative miljøene på nettet legger i begrepet, og trekke frem akkurat hvilke gnostiske tanker som har hatt størst innflytelse på de esoteriske, mytiske, magiske miljøene opp igjennom århundrene. Det innlegget vil antageligvis komme senere idag eller imorgen.

Dersom det er noe dere lurer på eller vil legge til eller trekke fra, ikke nøl med å legge igjen en kommentar. Jeg er absolutt åpen for at jeg tar fullstendig feil i alt jeg sier.

Numinøs Hilsen
Roald

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar