11/09/2010

Frimureriet, et forsøk på en innføring


Thou faires flower of aroma divine,
In social value, man with man combine;
Breathe in this life, prevade his inmost soul -
His powers enlighten and his wrath control;
Sway thy grand sceptre as his soul shall rise,
Till, like the hosts that fill the azure skies,
He lives for man - to help, to save, to bless,
Th' afflicted widow and the fatherless.
Yade Mecum, tatt fra 'Masonic Gem' av L.A. Alford (1868)
hvorfor ikke begi seg ut på det vanskeligste først?
Frimurerilogene, kanskje en av de mest myteomspunnede gruppene i moderne tid, offer for utallige konspirasjonsteorier og ondsinnede rykter.Ryktene er godt hjulpet av at det kan virke som annenhver betydelig person i historien har vært frimurer, og deres forholdsvis reserverte praksiser kan gjøre det lett å anta at disse folkene har uhyggelige intensjoner. I virkeligheten er frimureriet, i sine mange former, blandt de mest åpne av såkalte 'lukkede' selskap, og langt ifra 'hemmelig', som mange skal ha det til.



Når det er klargjort, la oss snakke litt om hva frimureriet faktisk er. Som navnet antyder springer gruppen ut fra murermiljøene i sen-renessansen, og de var en av verdens første fagforeninger. Men siden arbeiderorganisasjoner ble uglesett valgte murerne å møtes i hemmelighet. Ettersom alle de gode murerne etter hvert organiserte seg, og murerarbeid på høyt nivå i de dager betalte pene summer (katedralbygging og lignende), endte frimurerne opp med endel penger. Disse verdiene tiltrakk seg de allerede rikere, og ettersom årene gikk ble frimureriet i større og større grad en forening for de adelige, geistlige og søkkrike. Den fungerte som en ekskusiv kameratklubb, en anledning til å nyte god mat og drikke, og, kanskje viktigst i vår sammenheng, en viktig bidragsyter til vestlig åndelig tenkning.

Det kan være vanskelig å tidfeste frimureriets begynnelse, noen tekster snakker om loger i skottland sent på 1500-tallet, og Regius-diktet, det tidligste frimurerske dokumentet vi kjenner, påstår det fantes loger i storbritannia allerede på 900-tallet. Men det tryggeste holdepunktet vi har er grunnleggelsen av den engelske storloge i 1717, som straks etter begynte å fungere som meglende organ mellom alle landets loger, dette markerer også punktet da frimurerne begynte å fungere mer eller mindre som én organisasjon, da de før hadde vært spredte grupper med mer eller mindre samsvarende tradisjoner og ritualer.

Det kan være enda litt vanskeligere å fastslå akkurat hva frimurerne tror. Det er i det minste klart at tro på en høyere makt er en forutsetning for medlemskap, og de aller, aller fleste loger har en bibel liggende sentralt, siden et stort flertall av deres medlemmer da er kristne (frimureriet er i størst grad utbredd i vesten). Kanskje dents første og største forskjell fra andre kristne organisasjoner er at frimurerne ikke bedriver misjonsvirksomhet. Medlemskap blir bare tilbudt ved invitasjon av et annet medlem. Frimureriet er ordnet i grader, der hver grad reperesenterer et nivå av innvielse og innsikt. Antalle grader varierer ettersom hvilket frimurersystem som følges. Norske frimurerloger bruker i all hovedsak det som kalles det svenske system. For å stige i gradene må man beviste seg rede gjennom en test, for så å symbolsk dø og bli gjenfødt inn i den nye graden.


Frimurerne har en enormt rik symboltradisjon, blandt de vanligste kan nevnes passer og vinkelhake, tvillingsøylene, stinge, nøkler, sol og måne, og utallige andre. Det er bemerkelsesverdig at frimurerne, selv om de for århundrer siden forlot sine murer-røtter, fortsatt har bygget sine esoteriske lignelser på murer-grunn. 'Masonic Gem' av L.A. Alford begynner med å fortelle leseren hvordan logens oppgave er "ulikt andre kristne organisasjoner", å bringe grovsteinen fra bruddet og, ved hjelp av sine esoteriske verktøy, forme den til "noe høyere". Mange av de mer obskure symbolene er lånt fra gnostisk kristendom, som hadde det med å navngi og personifisere aspekter av sin tro, for ikke å nevne menneskelige egenskaper og dyder. Det vil antakelig komme et innelegg om symboler som opptrer på tvers av denne bloggens interessefelt.

Dette får stå som en foreløpig introduksjon til frimureriet. Det er lite som er sagt i få ord om denne gruppen, så utrolig viktig i vestens kulturelle og religiøse utvikling, og det er kanskje enda mindre som er mulig å vite sikkert for en uinnvidd som meg selv.

From where atlantic billows roar,
To Californias golden shore;
On mountain top, in valley green,
The Mystic Brotherhood are seen.
While million voices joined in one,
Tell what the working craft has done,
To soothe the sufferer, ease his pain,
Or bear him to his friends again.
Fraternal Greeting 3. vers. Tatt fra 'Masonic Gem' av L.A. Alford (1868)

1 kommentar:

  1. Deres gode venninne, Ida ^^,11. november 2010 kl. 17:56

    Jeg gleder meg til å lese innlegget ditt om symboler og symbolikk :)

    SvarSlett